PIOTR SKLODOWSKI

malarz akwarelista


KURS RYSUNKU I MALARSTWA


" Z NAUKI TWORZYMY PASJĘ "
PROFESJONALNE I KOMPLEKSOWE PRZYGOTOWANIE DO EGZAMINÓW WSTĘPNYCH NA :
architekturę, architekturę krajobrazu, wzornictwo, architekturę wnętrz, projektowanie form przemysłowych, scenografię oraz grafikę. Specjalistyczny kurs na Wdział Architektury i Urbanistyki Politechniki Warszawskiej, WA i U Politechniki Śląskiej / Gliwice, oraz wydziały architektury w Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu, Szczecinie. Profilowane zajęcia na wydziały architektury w Anglii (m.in.: Bartlett School of UCL / Londyn, University of Nottingham, University of Edinburgh), a także Technische Universität Berlin, Technische Universität Wien. Wakacyjne plenery rysunkowo-malarskie.

Dodatkowo : KURS MALOWANIA FARBAMI AKWARELOWYMI, GRAFIKI FLAMASTROWEJ ORAZ GRAFICZNYCH I PROJEKTOWYCH PROGRAMÓW KOMPUTEROWYCH

Jak zacząć, kiedy i gdzie naukę rysunku i malarstwa?

Oczywiście, im wcześniej tym lepiej, ale nie koniecznie od razu musi to być kurs, szkoła czy inna tzw. "akademia" rysunku. Od najmłodszych lat mamy potrzebę wyrażania swoich emocji w postaci różnego rodzaju prac plastycznych. Ta potrzeba w naturalny sposób objawia się prawie u każdego dziecka. W tym właśnie okresie powstają czyste, nieskażone niczyją ręką spontaniczne rysunki i obrazki, sprawiające radość i zachwyt, szczególnie wśród najbliższych. Jak z każdą tego typu aktywnością, która uprawiamy samodzielnie, dochodzimy do pewnej granicy możliwości jej rozwoju. Pojawiają się problemy i pytania, na które nie jesteśmy sobie w stanie odpowiedzieć. Chcielibyśmy więcej i lepiej, ale nie jesteśmy już w stanie pokonać kolejnych barier i granic. To właśnie dobry moment, aby zdecydować się (myślę tu bardziej o rodzicach) o wysłaniu naszej pociechy na dodatkowe zajęcia, umożliwiające dalszy rozwój i edukację plastyczną dziecka. Nie koniecznie od początku musi to być profesjonalny kurs. Czasami wystarczają zwykłe dodatkowe zajęcia w szkolnych kółkach plastycznych, które z racji swojej formuły łączą zajęcia plastyczne z pewną formą zabawy. Trochę inaczej wygląda problem, kiedy poważnie zaczynamy się zastanawiać nad swoją przyszłością i stajemy przed dylematem wyboru studiów. Jeśli wybór pada na studia architektoniczne, lub na dowolnym kierunku Akademii Sztuk Pięknych, to mamy przed sobą egzaminy z rysunku, malarstwa, czy innych form plastycznych. Ma on na celu dokonanie selekcji oraz weryfikacji przydatności dla wybranego kierunku. To właściwy moment na podjęcie nauki w profesjonalnej pracowni. W zasadzie im wcześniej to zrobimy tym lepiej, bo nie czekając do ostatniego momentu mamy czas na w miarę spokojną i systematyczną pracę, a tym samym dodatkowe przeanalizowanie naszej decyzji w kontekście przerabianych tematów rysunkowych i malarskich, oraz postępu, jaki byliśmy w stanie osiągnąć.





Dlatego tak ważny jest wybór pracowni, kursu i przede wszystkim prowadzącego zajęcia. Wszelkiego rodzaju obietnice, zapewnienia i cudowne deklaracje o "super" metodach nauczania, których jest sporo, często niewiele maja wspólnego z efektem końcowym. Ponieważ ten pierwszy etap profesjonalnej edukacji plastycznej jest niezmiernie ważny, bo zazwyczaj decyduje o naszej przyszłości, wyborze przyszłego zawodu, czy nawet wyrobieniu pewnej etyki zawodowej, warto więc poświęcić trochę czasu na wybór odpowiedniego miejsca na naukę. Jeżeli jest taka możliwość, warto porozmawiać z osobami prowadzącymi zajęcia czy kursy, zobaczyć czym się zajmują, jakie mają dokonania, a nawet obejrzeć ich prace plastyczne. A warto, bo często jest tak, iż kompletny brak jakiegokolwiek dorobku twórczego, czy nawet zwyklej aktywności artystycznej próbuje się zasłonić krzykliwymi sloganami i mało wiarygodnymi opiniami rzekomych uczestników, szczególnie na stronach "www".

Metod nauki rysunku i malarstwa jest bardzo wiele i są one ogólnie znane i dostępne. Tak na marginesie, do dziś fascynują nas prace mistrzów renesansu, a ich perfekcja i doskonałość nie traci nic na wartości, mimo iż minęło dobrych kilkaset lat. Można powiedzieć, iż metody dochodzenia do pewnych rozwiązań stanowią wzorzec do dnia dzisiejszego. Ale wychodząc z takiego założenia, moglibyśmy nabyć jedynie samouczek do nauki rysunku i malarstwa i uczyć się sami. Prawie w każdym znajdziemy "instruktaż" jak prawidłowo narysować, ulepić, wykreślić, czy namalować. Ale niestety nie jest to takie proste, jak wynikałoby z klarownie opisanej metody w podręczniku. I tu objawia się rola nauczyciela, który w przystępny, logiczny sposób potrafi wyjaśnić, nakierować i poprowadzić właściwą drogą ucznia w celu osiągnięcia jak najlepszych efektów, a w końcowym rezultacie pozytywnego przejścia weryfikacji, jaką jest egzamin na studia, a także przyjemności z samego fakty studiowania wybranego kierunku.




Metody i efekty

Trzydziestoletnie doświadczenie nabyte w pracy twórczej a także w pracy z młodzieżą zaowocowało bardzo dobrymi wynikami w nauce rysunku i malarstwa. To z tej pracowni uczniowie zdają najtrudniejsze i najbardziej wymagające egzaminy na architekturę i kierunki plastyczne w całej Polsce i po za jej granicami. W mojej pracy dydaktycznej stosuję wiele metod nauczania które, w miarę potrzeb dostosowuję do indywidualnych cech ucznia, jego zdolności, temperamentu, stopnia zaangażowania. Metody są również modyfikowane w zależności od kierunku studiów oraz wybranej uczelni. Np. byłoby błędem przygotowywać kogoś tak samo i w takim samym zakresie na Wydział Architektury i Urbanistyki ZUT i Wydział Architektury i Urbanistyki Politechniki Warszawskiej, ponieważ egzaminy różnią się diametralnie i pod względem zakresu potrzebnej "wiedzy rysunkowej" jak i czasu trwania. Zupełnie inne wymagania są na egzaminach na kierunki stricte "plastyczne".

Na zajęciach każdy jest INDYWIDUALNOŚCIĄ i do każdego też tak podchodzę. Uczymy się tutaj różnych technik rysunkowych i malarskich: ołówek, flamaster , tusz, cienkopis, akwarela, tempera, gwasz. Zaczynając od podstaw, kończymy naukę na pracach bardzo skomplikowanych i złożonych, szczególnie tych z geometrii rysunkowej i przekształceniach. Ćwiczymy zadania z egzaminów i to tych najtrudniejszych. Dla zainteresowanych, przygotowuję wybrane ćwiczenia z elementami matematyki, geometrii i stereometrii. Wiedza i doświadczenie pozwala mi także na pomoc w doborze właściwego kierunku studiów, czy uczelni. W razie potrzeby pomagam przygotować tzw. teczki z pracami lub port folio, szczególnie na uczelnie zagraniczne. W swojej pracy stawiam na kreatywność i pomysłowość, a nie na "mechaniczne" odrysowywanie "tych samych" kompozycji. Formuła zajęć uwzględnia także osoby, które chcą się nauczyć rysować i malować, ale nie koniecznie wiążą z tym swoją przyszłość zawodową, a raczej traktują to jako hobby. Nie ukrywam, iż moją pasją jest malowanie akwarelą i rysowanie architektury. Wykonałem do tej pory bardzo dużo prac malarskich i rysunkowych, ale mimo to, cały czas otwarty jestem na nowe tendencje i uwagi oraz systematycznie pogłębiam swoją wiedzę w tej dziedzinie.




Ideałem dla mnie jest, kiedy nauka przechodzi w pasję, a to tutaj zdarza się bardzo często.

Zapraszam do zapoznania się z pracami (format prac B2-50x70cm oraz B1-100x70cm) wykonanymi na zajęciach. Zapraszm także do zapoznania się z GALERIAMI bieżącymi na facebook Piotr Skłodowski malarz akwarelista (link poniżej).



Design: NetPol © 2012 | Wszelkie prawa zastrzeżone | « cms»

Piotr Skłodowski | Szczecin | +48 609 455 956 | info@sklodowski-malarstwo.pl